Przejdź do stopki

Umowa na budowę obwodnicy Zatora podpisana!

Umowa na budowę obwodnicy Zatora podpisana!

We wtorek, 26 sierpnia w Urzędzie Miejskim w Zatorze podpisana została umowa pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o firmą STRABAG na budowę obwodnicy Zatora. Sygnatariuszami umowy byli: Maciej Ostrowski - Dyrektor krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Łukasz Płonka – Pełnomocnik konsorcjum STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. i STRABAG Sp. z o.o.

Nowa obwodnica to trasa o długości 2,1 km, która uzupełni układ dróg lokalnych wokół Zatora i zmieni ruch w mieście. Rozpocznie się na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) i pobiegnie do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka).

- Budowa obwodnicy oznacza również dużo pracy dla samorządu. Przed nami zagospodarowanie zatorskiego Rynku, z którego, dzięki budowie obwodnicy wyprowadzony zostanie ruch. To również wyzwania dla gminy jeśli chodzi o zagospodarowanie terenów na zatorskich osiedlach: Królewiec i Bugaj, przez które prowadzi nowa droga. To mały krok dla GDDKiA, ale wielki skok dla całej Gminy Zator - wskazał podczas uroczystości Burmistrz Zatora Szymon Matyja, parafrazując słowa astronauty Neila Armstronga po lądowaniu na Księżycu.

Wśród gości dzisiejszej uroczystości znaleźli się m.in.: Wicemarszałek Sejmu RP - Dorota Niedziela, Posłowie na Sejm RP X kadencji: Marek Sowa oraz Mariusz Krystian, Członkowie Zarządu Powiatu Oświęcimskiego: Małgorzata Kotapka i Wojciech Kajdas, Przewodniczący Rady Miejskiej w Zatorze - Stanisław Orlicki, Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej w Zatorze - Agnieszka Kuzia, Burmistrz Zatora w latach 2016-2024 - Mariusz Makuch, Sekretarz Zatora - Piotr Domagała, Kierownik Działu Inwestycji i Programów Europejskich - Marcin Stramecki, Kierownik Referatu Cyfryzacji i Komunikacji Społecznej - Mateusz Kaleta, Przewodniczący Zarządu Osiedla Królewiec - Bogdan Bieniek.

Podpisanie umowy wieńczy wieloletni okres oczekiwania na rozpoczęcie tej bardzo potrzebnej inwestycji. Obwodnica Zatora będzie pierwszą w Polsce budową drogi krajowej realizowaną z wykorzystaniem nowatorskiego sposobu zarządzania informacją. W tym przypadku stosowana jest metodyka BIM, w której od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektem, wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych.

Początek obwodnicy Zatora będzie równocześnie początkiem całej drogi krajowej nr 28, czyli ponad 360-kilometrowego szlaku prowadzącego wzdłuż podnóża Karpat od Zatora aż po przejście graniczne z Ukrainą w Medyce. Dziś DK28 rozpoczyna się na skrzyżowaniu ul. Oświęcimskiej i Krakowskiej w Zatorze. Następnie biegnie ul. Kościuszki, przez Rynek i ul. Wadowicką. Cały ten odcinek, dzięki budowie obwodnicy miasta i nowemu przebiegowi DK28, stanie się w przyszłości drogą lokalną. Ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum i przeniesiony na zachodnią stronę Zatora.

Nowa trasa będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne). Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją. 

Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Zaplanowano także budowę jednego przejścia i trzech przepustów dla zwierząt. Powstaną też dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne. 

Jak podkreślił Łukasz Płonka - Pełnomocnik konsorcjum STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. i STRABAG Sp. z o.o. - już wkrótce nastąpi przekazanie placu budowy i rozpoczną się prace. 

- Zaczniemy od robót związanych z wycinką zieleni, usunięciem humusu, przełożeniem istniejących sieci i budowy nasypu - wskazał Łukasz Płonka.

Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Wartość prac to 76,2 mln zł. Za ich wykonanie odpowiada konsorcjum STRABAG Infrastruktura Południe (lider) i STRABAG Sp. z o.o.  Czas realizacji zadania to 21 miesięcy. Pierwsze, początkowe prace w terenie planowane są na początku października. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2027 roku.

 Zdjęcia