Dzisiaj mamy: 31.10.2024r.
Imieniny: Urbana, Saturnina, Krzysztofa
poprzedni miesiąc | październik 2024 | następny miesiąc | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | Sb | N |
Zator, dnia 24.05.2013 r.
Pytania Wykonawców i odpowiedzi Zamawiającego dotyczące przetargu nr DI.271.8.2013 na Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Zator w okresie od 1 lipca 2013 roku do 31 marca 2015 roku.
I. Pytania Wykonawcy.
{SKAN PYTANIA}
II. Odpowiedzi Zamawiającego.
Ad. 1.
Zamawiający ogłosił przetarg na odbieranie odpadów komunalnych, a więc ma prawo wskazać instalację, do której odbierający ma przekazać odpady.
To nie jest przypadek, w którym Zamawiający organizuje przetarg na odbieranie i zagospodarowanie odpadów, gdzie podmiot odbierający odpady komunalne będzie wybierał i wskazywał w ofercie instalacje, do których będzie przekazywał odpady, również segregowane, a Zamawiający je akceptuje poprzez wybór jego oferty.
Zamawiający przeprowadził wcześniej postępowanie przetargowe na zagospodarowanie odpadów, umożliwiając wszystkim instalacjom regionu zachodniego Woj. Małopolskiego udział w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego. Stąd zarzut, jakoby wyznaczenie w obecnym SIWZ konkretnej instalacji, do której mają być przekazywane odpady, może być uznane za praktykę polegającą na nadużyciu pozycji dominującej, nie znajduje żadnego uzasadnienia. Właśnie po to, aby zapobiec tego typu zarzutom Zamawiający przeprowadził postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego tak, by umożliwić wszystkim podmiotom spełniającym warunki ustawy o utrzymaniu czystości i porządku a także przepisów miejscowych – w tym posiadających status RIPOK w regionie, uczestnictwo w postępowaniu i możliwość złożenia oferty.
Żądanie Pytającego jest o tyle bezzasadne, iż w wielokrotnych wyjaśnieniach Ministerstwa Środowiska wskazuje się, iż w przetargu na odbieranie odpadów komunalnych wskazanie RIPOK może nawet nastąpić bez przeprowadzenia postępowania przetargowego, co potwierdza bogate orzecznictwo KIO, np. KIO/UZP 200/13.
W uzasadnieniu wyroku KIO z dnia 4 stycznia 2013r. o sygn. KIO 2829/12 czytamy, iż „…z tego względu narzucenie przez zamawiającego obowiązku zawarcia umowy ze wspomnianą regionalną instalacją przez każdego wykonawcę, którego oferta zostanie uznana za najkorzystniejszą, nie narusza art. 29 ust. 1 ani art. 7 ust. 1 pzp….”.
Nawiasem mówiąc Pytający cytując w pytaniu opinię prawną, pominął jej zasadniczą kwestię, a mianowicie fakt, iż dotyczy ona sytuacji, w której w SIWZ wskazano RIPOK bez przeprowadzenia wcześniejszego postępowania przetargowego w zakresie zagospodarowania odpadów!
Reasumując, zapisy SIWZ, które nakazują dostarczenie pełnego strumienia odpadów komunalnych do jednej, wybranej w przetargu RIPOK (za wyjątkiem niewielkiej ilości odpadów niebezpiecznych wydzielonych ze strumienia odpadów komunalnych – 1,5 Mg), zapewnią w sposób pełny osiągnięcie określonych przez ustawę poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku pewnych grup odpadów (art. 3b ustawy). W przypadku nieosiągnięcia opisanych wyżej poziomów gmina podlega karze pieniężnej opisanej w art. 9z ust. 2 ustawy. Tak więc powyższy rezultat nowego systemu gospodarki odpadami na terenie gminy Zator jest wyznacznikiem i celem, do którego dąży Zamawiający w takim, a nie innym ukształtowaniu postępowania przetargowego.
W związku z powyższym Zamawiający odmawia wprowadzenia proponowanych zmian w SIWZ, polegających na dopuszczeniu wszystkich RIPOK działających w regionie zachodnim Woj. Małopolskiego, jako odbiorców odpadów komunalnych.
Ad. 2.
W odpowiedzi na pytanie 2 Zamawiający weryfikuje warunki udziału w postępowaniu, dotyczące punktu VI Ad.1 SIWZ oraz odpowiadające im dokumenty opisane w punkcie VII A.4. SIWZ (oraz odpowiednie zapisy w ogłoszeniu o zamówieniu), które otrzymują nowe brzmienie :
VI. Warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny ich spełniania.
…….
Ad. 1. Wykonawcy posiadają :
- zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów wydane na podstawie ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21),
- zaświadczenie o wpisie wykonawcy do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Zator, prowadzonego przez Burmistrza Zatora, zgodnie z przepisami art. 9b i 9c ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 391).
VII. Wykaz dokumentów jakie wykonawcy zobowiązani są załączyć do oferty.
A. W celu wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust.1 ustawy (opisanych w pkt VI SIWZ) oraz w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcy w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust.1 i 2 ustawy- zamawiający żąda następujących dokumentów:
………
4. a/ zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów wydane na podstawie ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21),
b/ zaświadczenie o wpisie wykonawcy do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Zator, prowadzonego przez Burmistrza Zatora, zgodnie z przepisami art. 9b i 9c ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 391).
Nazwa pliku | Data publikacji | Rozmiar | Pobierz | |
---|---|---|---|---|
Kategoria: Powiązane pliki [ 1 ] | ||||
Odpowiedzi_na_pytania_24_05_2013.pdf | 15-01-16 15:07 | 2.21MB | pobierz |